שאלה מקצועית – בנושא הצגת טיוטת דוחות ביקורת לוועדת הביקורת
- בנוגע לשאלתך להלן:
ועדת הביקורת בארגונך באה בדרישה לראות את טיוטת דוחות הביקורת עוד בטרם קבלת ההתייחסויות של ההנהלה/המבוקרים, וזאת לאור הזמן שלוקח בין טיוטה עד שמגיע כסופי לוועדה. עמדתך היא שאין להפיץ טיוטת דוח ביקורת לוועדת הביקורת טרם קבלת התייחסויות והפיכה לדוח סופי. אתה מבקש חוות דעת מקצועית של הלשכה בנושא.
- הוועדה למענה לשאלות מקצועיות של חברים דנה בסוגיה – להלן מסקנותיה:
דוח הביקורת המובא לוועדת הביקורת צריך להיות הדוח הסופי, לרבות התייחסות המבוקר אם בחר להתייחס לדוח ולהמלצותיו, וזאת מהסיבות הבאות:
- על-מנת להקנות לו את זכות הטיעון, הנובעת מכוח הצדק הטבעי. יצוין, כי הנושא של זכות הטיעון והשימוע נדון בפסיקה:
- בג"ץ 4914/94 – יעקב טרנר נ' מבקרת המדינה
- בג"ץ 7805/00 – רוני אלוני נ' מבקרת עיריית י"ם
- קבלת התייחסות המבוקר היא אחד משלבי תהליך הביקורת, אשר בעקבותיו דוח הביקורת יכול להשתנות, לעיתים באופן מהותי.
- התקנים הגלובליים החדשים של הביקורת הפנימית (IIA) מתייחסים לנושא בתקן 15.1 – "דוח סופי של מטלת הביקורת". התקן קובע, כי "עבור כל מטלת ביקורת, מבקרים פנימיים חייבים לערוך דוח סופי הכולל את היעדים, ההיקף, ההמלצות ו/או תוכניות הפעולה, בהתאם למקרה, ואת המסקנות של מטלת הביקורת". עוד קובע התקן, כי " הדוח הסופי חייב להיות מדויק, אובייקטיבי, ברור, תמציתי, בונה, שלם ולהתבצע במועד." קבלת התייחסות המבוקרים מסייעת בין היתר לוודא, כי הבסיס העובדתי בדוח הינו מדויק.
עם זאת, יש לתת את הדעת על סיבת השורש לבקשת הוועדה, ואשר משתמעת מפנייתך, והיא – השיהוי הרב מדי לטעמה עד לקבלת התייחסויות המבוקרים ופרסום הדוח הסופי. שיהוי זה עשוי להיות משמעותי בדוחות העוסקים בסיכונים מהותיים לארגון, ואשר מחייבים טיפול דחוף, או שתהליך קבלת הערות המבוקר, ההתייחסות להן ושילובן בדוח הביקורת אורך זמן בלתי סביר לדעת הוועדה. הימשכות יתר של תהליך הביקורת עשויה במקרים מסוימים להביא לחוסר רלוונטיות של הממצאים וההמלצות.
לצורך זאת, על המבקר הפנימי לקבוע עם ועדת הביקורת וההנהלה, כחלק מנוהל ביקורת, קרי לעגן זאת בכתב, את לוח זמנים לקבלת התייחסות המבוקרים ועריכת דוח ביקורת סופי (לרבות התייחסות לאפשרות ארכה, לבקשת מבוקר, בכפוף לשיקול דעת המבקר או כל גורם מתאים אחד שתקבע הוועדה בנדון). על ההנהלה וועדת הביקורת לתמוך במבקר בהיבט זה, על מנת שדוחות הביקורת הסופיים יהיו מוכנים במועד.
חוות דעת זו אינה חוות דעת משפטית
מאמרים בנושא: הונאות / מעילות
- מי ירים את הכפפה
- המשרוקית ואני
- הבריחה מכלא גלבוע כמשל – האם ניתן למנוע אירוע כשל מהותי? – תפקיד המבקר הפנימי באשר לסיכוני תרבות ארגונית
- משבר הקורונה – כיצד להתכונן מול העליה הצפויה של המקרים במעילות והונאות
- הונאות ומעילות בישראל – תמונת מצב ומבט לעתיד על רקע משבר הקורונה
- חממה לדוחות ביקורת – תהליך טיפול בתלונות/פניות לביקורת
- מדור מחקר – תופעת המעילות וההונאות והממשק לביקורת הפנימית
- הונאות בדיווח כספי – כיצד ניתן להתמודד עם הסיכון
- פרצה קוראת לגנב – האם ואיך ניתן למנוע זאת?
- רשלנות תורמת של הארגון למעילה
- חשד ממשי למעילה?! מה עושים?
- מערכת ניהול למניעת שוחד (ISO 37001) ועבודת הביקורת הפנימית
- הלקח הנלמד מהונאת שותף עסקי
- הערך הכספי של ביקורות לזיהוי טעויות ומעילות
- סוף הונאה במחשבה תחילה
- חמשת העקרונות לניהול סיכוני הונאות
- תוכנית אקטיבית לצמצום חשיפות להונאות ומעילות
- הקטנת סיכונים למעילות עובדים בארגון
- חשיבה מחודשת על תפיסות מסורתיות בביקורת הפנימית בעקבות המעילה בוולקסווגן
- הפוליגרף ככלי מסייע בעבודת המבקר הפנימי הלכה למעשה
- אחריות המבקר הפנימי לפעול למניעת הונאות בדוחות הכספיים
- עבריינות מחשב תעסוקתית בראי הביקורת הפנימית