כישורי המבקר הפנימי בעולם המשתנה

כישורי המבקר הפנימי בעולם המשתנה-

"לא החזק ביותר, או האינטליגנטי ביותר הוא ששורד, אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי" (צ'ארלס דרווין)

מאת: מלכה דרור | CRISC, CISA, CIA ניהול סיכונים, לשעבר מבקרת עיריית ירושלים ומבקרת חברת בזק

 

שנת 2020. העולם בהפרעה, ואנו חיים ועובדים בעידן של אי ודאות ושיבושים (Disruption) שתהיה להם השפעה מהותית על התנהלות של ארגונים, ובכלל זה על המבנה הארגוני, שיטות הניהול ואסטרטגיות הפעולה, וכן על עולם העבודה בעתיד הקרוב.
לשינויים אלו תהיה השפעה גם על מקומו ותפקידו של המבקר הפנימי בארגון, וגם על תפקידו כעובד הארגון או יועץ חיצוני. לכן רצוי כבר כעת לנקוט צעדים שיתאימו את הכישורים והכלים שיידרשו למבקר כדי להצליח בתפקידו גם בעולם המשתנה.

העיסוק בעתיד והיערכות למה שהוא צופן אינו עוד פריבילגיה של בודדים, אלא הכרח המציאות עבור כלל הארגונים והעובדים, ומגפת הקורונה חידדה הבנה זו.

על פי סקר שערך פורום הכלכלה העולמי WEF בספטמבר 2020, נמצא כי בצל הקורונה, חברות רבות מאיצות תהליכי אוטומציה שיגרמו להיעלמותן של כ-85 מיליון משרות בחמש השנים הבאות. מדובר במשרות שחלקן ייעלמו לגמרי, או כאלו שהערך שלהן ירד לאט עד שלא יהיה בהן צורך בשל הטכנולוגיות החדשות שיחליפו אותן. לפי המחקר, גם בקרב עובדים שיצליחו לשמור על המשרות שלהם, כמעט מחציתם יצטרכו ללמוד כישורים חדשים.

 

בעולם שבו הדבר הקבוע היחיד הוא השינוי, על המבקר להיערך לשני סוגי שינויים שישפיעו על עולמו:

  • שינויים בעולם הארגוני ידרשו מהמבקר להתאים את תפקיד הביקורת לארגון המשתנה.
  • שינויים בעולם העבודה ידרשו מהמבקר, כמו מכל עובד אחר, לבחון באופן מתמיד מהי זהותו המקצועית ותפיסתו העצמית, באיזה אופן הוא נוהג להתפתח מקצועית, ואילו גישות הוא מאמץ על מנת לקדם את עצמו.

המאמר סוקר את שלוש המגמות העיקריות שישפיעו על העולם הארגוני העתידי בטווח הקרוב, וכן את הכישורים החדשים הנדרשים לעובד בעולם העבודה בהתאם ל"מודל כישורים לעולם עבודה משתנהI PRO SKILLS " שפותח על ידי ג'וינט ישראל-תבת בשנת 2017, כישורים שרלוונטיים לעולם הביקורת.:

  • עבודה ושירותים מרחוק (Remote) – לאחר שמגפת הקורונה תחלוף והמשק יחזור לפעילות 'נורמלית', ההערכה היא שנמשיך לצרוך חלק גדול של שירותים מרחוק והמודל העסקי של ספקים יותאם לכך.
    המשבר הכלכלי, המיתון העולמי שהתפתח בצל הקורונה, והעלויות הגבוהות בתוך הערים, יגרמו לאנשים להתרחק ממרכזי העיר. העבודה מרחוק תימשך, ויהיה צורך להתאים לכך את אופי העבודה שיישאר במשרדים.
  • מבנה ארגוני – שטוח רשתי – כדי להתמודד עם מהירות התגובה הנדרשת בעולם העסקי החדש, יהיה צורך להעצים את עובדי השטח על ידי האצלת סמכויות לקבלת החלטות, ומתן גישה טובה למידע הארגוני לצורך הביצוע. כל אלו יובילו לשינוי המבנה הארגוני למבנה שטוח ורשתי.
  • העובד החדש – מועצם ועצמאי – העובד החדש הוא עובד שרוצה שיגידו לו לאן ללכת ולא מה לעשות. הוא דורש אוטונומיה, אחריות והעצמה. "תן לי גישה למידע ואחריות ותן לי לרוץ". ההערכה היא שכ-50% מהעובדים בארגונים יעבדו כפרילנסרים. עובדים כאלו ייתנו שירותים לכמה ארגונים בתחום המומחיות הייחודי שלהם. בנוסף, מדידת ביצועים של העובד תהיה לפי תפוקות. כבר לא יהיה צורך בשעון נוכחות.

המגמות הללו ישפיעו על המבנה הארגוני ועל אסטרטגיות הפעולה של ארגונים, ומתוך כך גם על תפקיד הביקורת והמבקר הפנימי ומקומם בארגון החדש.
בנוסף, המגמות האלה ישפיעו על עולם העבודה, וידרשו מכל עובד, וגם מהמבקר הפנימי, להיות יותר עצמאי, בעל יכולת הנעה עצמית, יכולת לדבר בשפה של העולם החדש, ולעשות שימוש בכלים רלוונטיים לעולם זה. המבקר נדרש ביתר שאת ללמידה מתמדת וגם ליכולת לקדם את עצמו כעצמאי.

מודל I-Pro

מודל I-PRO מורכב משישה אשכולות, המכילים בתוכם את עיקר הכישורים והמיומנויות הנדרשים מהעובד בעולם העבודה המשתנה: חמישה אשכולות של כישורים, ואשכול נוסף של מניעים פנימיים לשיפור המסוגלות התעסוקתית. המבנה הרשתי של המודל מייצג את הקשר הדינמי בין רכיבי האשכולות השונים הנדרשים מהיחיד בעולם עבודה משתנה, ולכן ההתייחסות המומלצת לכישורים הנדרשים היא מודולרית.

אסקור את המודל בדגש על הרלוונטיות שלו לתפקיד המבקר הפנימי.

 

  1. AM הכוחות הפנימיים שלי
    בליבת המודל נמצא אשכול 'המניעים הפנימיים' לשיפור המסוגלות התעסוקתית. האשכול הזה מכיל את הכלים האישיים החיוניים כדי לאפשר את הכישורים באשכולות האחרים, כלים הנוגעים לעולם הרגשי ולחוסן הפנימי של המבקר, ובכלל זה:
    מוטיבציה, תחושת מסוגלות עצמית וגישה חיובית ופרואקטיבית.
    מוטיבציה
    – הדחף של המבקר לפעול, והצורך שלו במציאת משמעות והשארת חותם בארגון, ישפיעו על המידה שבה הוא יהיה מוכן להשקיע בלמידה והתפתחות מתמדת גם כשהדבר כרוך בקשיים או באי הצלחות.
    מסוגלות עצמית ­­– היכולת להתמודד בהצלחה עם דרישות הסביבה נוצרת מהתנסויות קודמות ומהאופן שבו מתמודדים עם הצלחות ועם כישלונות.
    גישה חיובית פרואקטיבית – נדרש להיות סקרן, להתנסות, לסמוך על עצמך, לאמץ רעיונות חדשים, לקחת אחריות, ללמוד 'בזמן אמת', ולשמור על אופטימיות גם מול אי הצלחות.
  2. I CAN אני מדבר את שפת עולם העבודה
    אשכול זה מתמקד בכישורי השפה של המבקר הפנימי: המבקר נדרש ללמידה מתמדת ועדכנית של שפת עולם העבודה הכוללת שליטה בשפות השונות:
    השפה הכתובה – שפת הנתונים, לצורך קבלת החלטות מבוססות נתונים
    ; והשפה הדיגיטלית – לשם ביצוע משימות וניהול בכלים דיגיטליים.
    כישורי השליטה בשפה הכתובה מתייחסים ליכולת של המבקר להתבטא בעל פה ובכתב באופן ברור, וכן ליכולת לכתוב טקסטים, להציגם באופן ויזואלי ולהשתמש בהם בהקשרים שונים ובהתאמה למדיות השונות.
    שפת הנתונים מתייחסת ליכולת של המבקר לגשת למידע ולנתונים הכמותיים הרלוונטיים, לנתח ולעבד אותם, ולהפיק מהם תובנות שישמשו כבסיס לקבלת החלטות.
    ההתנהלות בעולם העבודה המשתנה, כאשר חלק ניכר ממנו יהיה מרחוק, מתבצעת כבר היום בשפה ובכלים דיגיטליים. חשוב שהמבקר הפנימי ידע לצרוך שירותים וכלים אלה באופן מיטבי. מאחר שעולם הכלים הדיגיטליים מתעדכן במהירות, יש צורך להתעדכן ולהתנסות באופן מתמיד בהתפתחויות ובחידושים בתחום זה.
  3. I BUILD אני מנהל את עצמי
    המבקר הפנימי, שייתכן שיעבוד כעצמאי מול כמה ארגונים, יידרש לדעת לנהל את עצמו הן בהיבטים של ניהול זמן ותיעדוף משימות, הן ביכולת לאזן בין עבודתו לתחומי החיים הנוספים, והן ביכולת להתנהל במצבי שינוי ועמימות.
    ריבוי משימות וערוצי עבודה שונים הצפויים למבקר הפנימי בעולם הארגוני החדש, מחייבים תעדוף מתמיד והפעלת שיקול דעת. על המבקר הפנימי לנוע בגמישות בין המשימות השונות ולהשתמש בזמן העומד לרשותו באופן מושכל.
    סביבת עבודה דינמית, הכוללת ציפייה לזמינות מתמדת ולמענה מהיר, דורשת מהמבקר הפנימי מיומנות בניהול זמן ומציאת האיזון בתחומי החיים השונים (המתקיימים יותר ויותר במקביל ללא הפרדות ברורות של זמן ומקום).
    בעולם עבודה משתנה שבו השינוי הוא דבר קבוע, ישנם מצבים עמומים שבהם המבקר נדרש לפעול באופן מקורי ויצירתי. יכולת הסתגלות, חשיבה יצירתית וחוסן נפשי בהתמודדות עם מצבים אלה חיוניים לתפקודו היעיל.
  4. I GROW אני מפתח את עצמי
    מבקר פנימי אחראי לכך שיישאר רלוונטי לארגון ורלוונטי לעולם העבודה המשתנה: עליו לדאוג להכשרה מקצועית עצמית עדכנית, ללמידה עצמית מתוך ניסיון והתמודדות, לבנות את תמונת העתיד של הארגון ושל עולם העבודה, ולייצר "מפת דרכים" תעסוקתית גמישה ופתוחה לשינויים.
    קצב השינויים והמעברים התכופים הצפויים בעולם העבודה מחייבים את המבקר הפנימי לקחת אחריות להתעדכנות וללמידה מתמדת. מקורות מידע וערוצי לימוד מקוונים הופכים משימה זו לנגישה וזמינה, אך דורשים מהמבקר יכולות סינון ותיעדוף אל מול שפע האפשרויות.
    בנוסף, נדרשת למידה עצמית עקבית ומתמשכת מתוך הניסיון של המבקר בהתמודדות עם מצבים בלתי צפויים, כדי להתמודד עם אירועים דומים בעתיד.
    עולם העבודה המשתנה מציב בפני המבקר אתגרים בתחום התעסוקה האישית שלו, והוא נדרש להיות קשוב ופתוח לאפשרויות תעסוקה גמישות.
  5. I NET אני והרשת שלי
    מבקר פנימי כשמו כן הוא 'פנימי', ולכן תמיד יעדיף לא לייצר בולטות ברשתות חברתיות ממניעים של מקצועיות, דיסקרטיות ואתיקה. עם זאת, בעולם העבודה המשתנה הרשתות מהוות מקור מוביל להזדמנויות ולמידע מקצועי עדכני. המבקר הפנימי צריך ללמוד לפעול ולתקשר ברשתות חברתיות ובקהילות דיגיטליות וגם למתג ולשווק את עצמו דרכן.
    בולטות מקצועית
    – בעולם זה על המבקר ללמוד ליצור קשרים במדיות שונות, להציג את עצמו ואת החוזקות שלו, ולדאוג לעדכון מתמיד של המידע עליו.
    שיווק עצמי – לצד הצורך לשמור על פרופיל נמוך, נוכחות המבקר הפנימי במרחב הדיגיטלי חיונית לקידום מטרות מקצועיות ותעסוקתיות. לכן המבקר צריך להקפיד על נוכחות במרחב זה תוך בחינת הרלוונטיות שלו להתפתחותו המקצועית והאישית.
  6. I MIX אני והחבר'ה
    עולם העבודה המשתנה מתאפיין בסביבה רב תרבותית ורב תחומית ובמגוון מצבים בין-אישיים. המבקר הפנימי צריך ללמוד לזהות את המורכבות של הסביבה ולדעת להתנהל בה באופן אופטימלי.
    עבודה מרחוק עם אנשים מרקע תרבותי שונה
    – המבקר הפנימי נדרש לפתח כישורים רגשיים להבנת שפות מקצועיות ותרבותיות שונות במטרה לגשר על פערים ולתקשר עם בעלי התפקידים השונים.
    כישורים בין-אישיים ותקשורתיים – המבקר נדרש להיות קשוב ואמפתי ובעל יכולת לתקשר במצבי אי הבנה או אי הסכמה, לפעול באופן אפקטיבי במגוון מצבים, לזהות מצבים בין­-אישיים מגוונים (יחסי ספק-לקוח, עבודת צוות, ניהול, שיתופי פעולה) ולבחור דרכי פעולה מתאימות.

 

לסיכום:
ועדת אסטרטגיה של IIA ישראל בוחנת בימים אלו את ההשפעות שיהיו למגמות אלו על העולם הארגוני ועל תפקידו של המבקר אל מול שינוים אלו. עד שיהיו לנו תובנות על השפעת השינויים בתחום הארגוני, טוב יעשה המבקר הפנימי אם יבחן את עצמו ואת כישוריו מול מודל I-PRO Skills שהוצג במאמר זה (ניתן לעשות בחינה עצמית מול המודל באמצעות קורס ייעודי בפלטפורמת 'קמפוס IL'), יאבחן את הכישורים הדורשים שיפור, ויבנה לעצמו תוכנית אישית לשיפור מתמיד של כישוריו, כך שיישאר רלוונטי בעולם המשתנה.