על חדשנות דיגיטלית, IT, ניהול סיכונים ומה שביניהם

על חדשנות דיגיטלית, IT, ניהול סיכונים ומה שביניהם

חדשנות דיגיטלית על שום מה?

חדשנות דיגיטלית מגיעה היום מכל כיוון ומקור אפשרי, ומשפיעה על שינויים רבים בארגון. חובה להבין את השינויים, לנהלם, לבקרם ולהתאימם לתרבות המקומית. בעבר חדשנות הייתה נחלה של יזמים ייחודיים, אולם כיום כל מי שיש לו גישה לאינטרנט יכול ליזום את הדבר הבא, תוך שימוש נכון ומושכל בטכנולוגית המידע.

החדשנות הדיגיטלית מהווה נושא "חם". חברות להוטות לחדש ולהיות מזוהות עם חדשנות. חדשנות דיגיטלית אינה מוצר הניתן לרכישה או התקנה בדומה למערכת מחשוב, אלא מאופיינת יותר כתרבות שיש לאמץ ולטפח. עם זאת, חדשנות אמורה לאפשר לחברה להשיג יעד כלשהו ואינה מהווה מטרה לכשעצמה.

חדשנות דיגיטלית מייצרת את ההזדמנות הטובה ביותר לארגון להתקיים ולשרוד. היא עושה זאת על ידי חילוץ הערך מנכסיו הישנים והחדשים, על ידי גישות מהפכניות בתעשייה, בחברה ובעסקים, והשבחתו של הארגון. גם אם הדברים נשמעים כסיסמאות, ניתן להוכיח שחברות שאימצו חדשנות הצליחו בגדול.

מאפייני החדשנות הדיגיטלית

הענן, המובייל, הרשתות החברתיות והיכולות האנליטיות, הם ארבעת הכוחות המניעים  הקלאסיים של החדשנות הדיגיטלית, כמתואר בתרשים (מקור: גרטנר):

יחד עם התפתחויות טכנולוגיות נוספות, כגון האינטרנט של הדברים (IOT), רובוטיקה, אינטליגנציה מלאכותית, הדפסה בתלת-ממד ועוד, ארבעת הכוחות הללו יאפשרו להעביר את העסקים לעידן הדיגיטלי.

החדשנות הדיגיטלית תמשיך לדרוש יותר ויותר טכנולוגיה מתוחכמת, הארגון יידרש להיות רגיש לחידושים ולהתפתחויות טכנולוגיות, להתמצא בעולם המונחים החדש ולשלבו בעסקיו. בכך ייבדל הארגון הדיגיטלי בשוק החדש.

.
החדשנות הדיגיטלית ומערכות ה-IT הקיימות

בדרך כלל, לא מעשי ולא רצוי לבסס את התשתית הדיגיטלית על יסודות תשתית ה-IT הקיימים. במקום זאת, BCG וגרטנר דוגלים בהפרדה לשני מאמצים עיקריים:

המאמץ הראשון מתמקד במאמצים הדיגיטליים של החברה לפיתוחים מהירים לפי דרישות השוק, והמאמץ השני ממשיך לייצר תמיכה תפעולית לכלל העסק. שני המאמצים פועלים בקצב ובמהירויות שונים כמתחייב מאופי השינוי .

ישנם הבדלים משמעותיים בין פונקציות ה-IT התעשייתיות לדיגיטליות במונחים של נטייה, דרישות, יכולות והכישורים הנדרשים כדי למלא את המאפיינים השונים שלהם. פיתוח IT דיגיטלי נעשה תוך שיתוף פעולה מלא, משלב משתמשים ולקוחות (גם חיצוניים), אינטגרטיבי מאוד, ומשתמש בשיטות פיתוח ובכלים אג'יליים המאפשרים מחזורי פיתוח קצרים החוזרים על עצמם פעמים רבות.

מחלקות ה-IT הקיימות הן הבסיס של הארגון הדיגיטלי החדש. הן צריכות להיערך כדי להבטיח מבנה יציב וחדשני שבו ניתן לממש את התוכניות הדיגיטליות. המנמ"רים חייבים להתכונן לגל של טכנולוגיות חדשות שצריכות להשתלב בארגון, ומחלקות ה-IT תצטרכנה להתאים את תמיכתן במודלים החדשים ולהסתגל לשינויים אלה. בנוסף, המידע משתנה, וארכיטקטורות ותשתיות חדשות כמו עננים ציבוריים ופרטיים, וייצור ופיתוח יכולות לניצול Big Data, תופסות מקום מכובד.

אתגר גדול כרוך בזיהוי ומציאת בעלי הכישורים המתאימים להוביל ולתמוך ב-IT בארגון הדיגיטלי. מחקרים שונים בשוק מעידים שבעוד שכשני שלישים ממקבלי החלטות IT מאמינים בחשיבות המוביליות, הענן, האנליזה והרשתות החברתיות – כרבע מדווחים על פערים גדולים בכישורים העומדים לרשותם למימוש.

ניהול סיכוני IT

עולמות התוכן המקובלים והמוכרים בניהול סיכוני IT נחלקים בדרך כלל לארבע קבוצות:

  • ניהול הIT- כ"בית חרושת" המבטיח יעילות תפעולית ופיתוח שוטף ומתייחס למורכבות הטכנולוגית, לסביבת העבודה, לאינטגרציה בין המערכות, לתהליכי פיתוח, ניהול פרויקטים, ניהול שירות ותפעול השוטף.
  • משילות ה-IT (IT Governance) המבטיחה הלימה בין האסטרטגיה העסקית והארגונית לאסטרטגיית ה-IT, ניהול תוכניות עבודה, ניהול תקציב, ניהול רכש, המשכיות עסקית, וציות לכללי החוק והרגולציה.
  • אבטחת המידע והגנה על תשתיות ונתונים הכוללת את מדיניות אבטחת המידע, בקרת גישה, מניעת זליגת נתונים לגורמים לא מורשים, שמירת הפרטיות, בקרה ואבטחה פיזית.
  • ניהול המשאב האנושי ושימור הידע הכולל ניהול משאבי האנוש והכשרה מקצועית לעובדים, פיתוח קריירה ותרבות ארגונית.

החדשנות הדיגיטלית על מאפייניה הייחודיים מדגישה גם מספר סיכונים חדשים המתוארים להלן:

השינוי התרבותי

חדשנות דיגיטלית כרוכה גם בשינוי תרבותי משמעותי, שינוי שאין להתעלם ממנו או לזלזל בו. ממוביל השינוי בארגון הדיגיטלי נדרשת הבנה עמוקה של אנשים ותרבות, הן בתוך הארגון והן מחוצה לו. נדרשת הבנה כיצד הארגונים פועלים עם טכנולוגיה, ואיך משתמשים בה כדי לתקשר אחד עם השני. עסקים דיגיטליים יכולים לאפשר צמיחה על ידי שילוב של טכנולוגיות דיגיטליות במאגרי מידע ובעסקים, כדי ליצור חוויות לקוח חדשניות שנועדו לענות לציפיות שלהם מהעולם הדיגיטלי.

תהליכי הפיתוח בארגון הדיגיטלי דורשים טיפוח של עבודת צוות, ועידוד כל הצוות (מעצבים, מפתחים, ויצרני התוכן) לגישות פיתוח חדשניות, ממוקדות בצרכן/לקוח, גמישות, זריזות ויעילות, הנותנות מענה מהיר לתגובות השוק. עם זאת, הגישות עדיין שיטתיות ורב תחומיות.

יעילות המנהיגות הדיגיטלית צריכה להילמד דרך השקיפות וטיפוח האיכויות, כגון יכולת הסתגלות, חוסן, פתיחות לדברים חדשים ולמידה מכישלונות/טעויות עבר. יותר מזה, למנהיגים דיגיטליים נדרש סט כישורים שיקדם את המיקוד בלקוחות ויבין את ההשלכות החברתיות.

השינויים הנדרשים יכולים להיות הרסניים וקיצוניים ולשבש את המערכת האקולוגית הרחבה יותר של לקוחות, שותפים וספקים. לכן יש להיערך להגנה על המערכות הארגוניות ועל הלקוחות. הדבר יחייב עמידה בדרישות רגולציה חדשות ובכללי דיווח שונים לדירקטוריון, הכוללים שילוב הערכות לסיכונים מסוג חדש.

תרבות ארגונית שמטפחת ומתגמלת, מעודדת שיתוף פעולה, היענות ופתיחות, היא הבסיס לבניית אסטרטגיה עסקית חדשנית ודיגיטלית חזקה.

ניהול הנתונים וניהול המידע

העולם הדיגיטלי החדש כולל נתונים ומידע בכמויות עצומות, ועל כן נדרש ניהול מידע אינטליגנטי. בעבר נהוג היה להתייחס בדיכוטומיה לניהול נתונים וניהול המידע, אולם עם הזמן התייחסות זו נעשית פחות ופחות הגיונית. בעולם של מיקוד בלקוח, נדרשות מיומנויות וטכנולוגיות משני העולמות יחד. נדרשת אסטרטגיה לניהול מידע אינטליגנטי ומשולב.

יש רמות רבות של מורכבות בחשיבה על האתגרים הניצבים בפני הארגונים. ולכן נדרש לנהל את המידע באופן מתקדם, באמצעות מגוון פתרונות המשלבים מידע מובנה המתקבל מתהליכי עבודה סדורים, מידע מודיעיני ומידע "פתוח" מרשת האינטרנט המתקבל מהרשתות החברתיות וממערכות המנטרות את פעילות הפרט והארגון ברשת.

ארגונים הממוקדים בלקוח ובחוויה שלו צריכים להבין את המסע שהלקוח עובר בתהליכי משנה רבים כמו רכישה ותשלום, או הצטרפות של לקוח חדש בעקבות קמפיין שיווקי. הבנת השלב שממנו הארגון מתחיל את ההערכות מסייעת לקבוע עד כמה רחוק יוכל להגיע בבניית תחזיות מציאותית לעתיד עסקיו.

ישנן פלטפורמות מעולם ה-Big Data לשיתוף מידע עבור "עובדי ידע", המנהלות נתונים מובנים ומידע "פתוח" באופן משולב וחדשני שהארגון יצטרך לאמץ.

שילוב גישות Top Down ו-Bottom Up בטרנספורמציה דיגיטלית

ארגונים רבים נמצאים בעיצומו של מסע להפיכת העסק שלהם לדיגיטלי. המנהלים הבכירים מושפעים מהשיח הציבורי לגבי צורך במהלך נועז לשינוי דיגיטלי. אולם היוזמה לא תמיד מבוססת על הבנת כל המשמעויות הכרוכות בכך, לעיתים בשל חוסר במיומנויות הנדרשות לנושא, ולעיתים היא מתבססת על חוויות העבר לגבי ניהול תוכן וממשל הכרוך בניהול המידע.

כדי להבין את הפוטנציאל של יוזמות לשינוי דיגיטלי ולמנוע כישלון, נדרש עדכון לכישורים  ולתפיסת העולם המיוחדת של עבודה עם כמות נתונים ותכנים מסדר גודל אחר.

טרנספורמציה דיגיטלית לא ב-Big Bang

לא כל תהליך עסקי כולל טיפול בכמות מידע ענקית ובמיליוני מסמכים באופן ישיר בתהליך של ניהול תכנים מסורתי. תהליכי היום-יום הרבה יותר צנועים, אף שגם בהם יש כמות מידע אינטנסיבית. האוטומציה של תהליכי היום-יום האלה היא תנאי מקדים וקריטי לשינוי הדיגיטלי.

לא "לשפוך את התינוק עם המים"

יש להחליט היכן נדרשת החלפה דרסטית והיכן אפשר לוותר תוך כדי התייחסות לשאלות מפתח כמו: כיצד למנף את ההשקעות הקיימות בניהול תכנים בארגון? איך משתלבות מערכות עתירות ידע קיימות (Legacy) יחד עם ההשקעה במערכות ממוקדות לקוח חדשות?

לרוב הארגונים יש מערכות ומאגרי מידע רבים יותר ממה שהם יודעים וחושבים, לכן חשוב להבין את המטרה של כל מערכת תוכן מרכזית, מידת הרלוונטיות שלה, העלות שלה, האם יש הזדמנויות לאחד ספקים, והאם יש פתרונות זמינים מודרניים וגמישים יותר. כל העת חשוב לזכור את דרישות הליבה הפונקציונליות.

חשיבותה של ה"מטה דטה"

Metadata היא המפתח למעבר מחשיבה הממוקדת באחסון לחשיבה הממוקדת ביישומים. היא גם המפתח לפעילות ישימה ושפויה סביב היכולת של עובדי הידע למצוא מידע ולהתמצא בתוך אוסף של מאגרי מידע רבים, וליכולת של הארגון לבנות מסגרת ניהולית לנכסי מידע. הימים שבהם אפשר היה להסתפק ב"מילון נתונים אחיד" כבר עברו מן העולם.

בקצה הפירמידה נמצא מדעני נתונים (Data Scientists), העוסקים לא רק בניתוחים ותחזיות, אלא גם בהסקת מסקנות על יד למידת מכונה ואינטליגנציה מלאכותית.

לסיכום

ניהול הסיכונים ביישום חדשנות טכנולוגית דיגיטלית אמור לאפשר לארגונים להתמודד עם שלושה אתגרים מהותיים:

  1. התמודדות עם שינוי אקספוננציאלי מואץ המאפיין את תקופתנו ודורש מארגונים יכולת התאמה מהירה.
  2. התמודדות עם תחרות הולכת וגוברת המכריחה את החברות להיאבק זו בזו כדי להגן על המיצוב והרווחיות שלהן. הדרך היחידה להתמודד היא באמצעות חדשנות.
  3. התמודדות עם הפיכת הידע לקומודיטי המקשה על ארגונים לבדל עצמם לעומת המתחרה. כולם נמצאים באותן רשתות של שותפים עסקיים, לקוחות ויצרנים, המאפשרות זרימת ידע באופן חופשי. ההתמודדות היא ברמת היצירתיות – מהירות יצירת מידע וידע חדשים.

האתגר הוא לבנות חברה שיכולה להשתנות בקצב שבו קורים השינויים. החברות שיצליחו לשרוד את העשור הקרוב ואחריו, הן אלה שיצליחו להתקדם בשלושת האתגרים הללו.