תפקיד מבקר הפנים בהקשר של טיפול בסיכוני ESG

הנושא של אחריות סביבתית, חברתית ומשילותית (ESG) אינו חדש, אך כיום הוא מוצא את מקומו בחזית קבלת ההחלטות בנושאים הקשורים להשקעה ולציפיות החברתיות מתאגידים. בעלי עניין לוחצים על ארגונים לשים דגש גדול יותר על קיימות, אחריות תאגידית והשקעות מודעות לסביבה. המשמעות היא שמנהלים בתחום הציות והביקורת הפנימית מזהים את הצורך להכיר ולזהות סיכונים פוטנציאליים וקיימים בהקשר של ESG ולטפל בהם.

PwC הזהירה לאחרונה שכמעט שלושה רבעים מהארגונים עדיין נמצאים בשלבים המוקדמים ב"מסע ה-"ESG שלהם, ושדירקטוריונים רבים מתקשים לענות על שאלות העוסקות בסוגי הסיכונים שבהם עליהם להתמקד, ובדרכים שבהן כדאי לנצל הזדמנויות לעשות דברים באופן שונה.

בנקודה זו הביקורת הפנימית יכולה להשתלב. ה-ESG עוסק במגוון בעיות רחב, החל משינוי אקלים וקיימות, דרך סטנדרטים של עבודה, גיוון והתנהלות אתית, ועד לפעילות נגד שוחד, לגיוון ניהולי ולאסטרטגיות שכר. עם זאת, בזמן שארגונים מנסים לנסח את התייחסותם לנושא, למבקרים פנימיים כבר ישנם כישורים וכלים שיכולים לסייע בכך.

עתיד בר-קיימא

עוד ועוד משקיעים ובעלי עניין מבקשים אישור לכך שהארגון הוא "בר-קיימא". האם זה חייב להיות חזון אסטרטגי לטווח ארוך ומהן העדויות התומכות בכך? במסגרת עבודתם, המבקרים הפנימיים נפגשים עם עובדים מכל רחבי הארגון, החל מהדירקטוריון ועד ל"רצפת הייצור", לומדים את תפעול העסק מהבסיס כלפי מעלה, ושואפים להבין כיצד כל זה מתיישב עם אסטרטגיית הארגון והתיאבון שלו לנטילת סיכונים. למבקרים ישנה נגישות לנתוני הביצועים והסיכונים של הפעילויות השונות, והם יכולים לדווח למקבלי ההחלטות על סיכונים פוטנציאליים ועל חולשות בסביבת הבקרה. מבקרי הארגון חייבים לוודא שסיכוני ESG הם חלק מסדר היום שלו.

מחקר של McKinsey שיקף את השינוי בעקבות השילוב של נושא ה-ESG, והראה כיצד עסקים ברי-קיימא נהנים מצמיחה טובה יותר, מעלויות וסיכונים פחותים, ומקבלת החלטות מוצלחת יותר ממגוון סיבות, כולל ביטחון מוגבר של המשקיעים והגדלת הגיוון של חברי ההנהלה. אין ספק שממשלות המחויבות להפחתת פליטות פחמן ירחיבו את החקיקה והתקינה במגוון מגזרים, וגם בעלי עניין – מהעובדים והלקוחות ועד למשקיעים והספקים – דוחפים את נושא ה-ESG לחזית כשמדובר במוניטין של החברה וביכולתה למשוך עובדים ומימון.

ברמה המעשית, מבקרים פנימיים צריכים לוודא שההנהלה עוקבת אחר סיכונים ומטפלת בהם, החל מאבטחת שרשרת האספקה ועד לעלייה במחירים, שינוי בהשקעות ושינוי בדרישות הביטוחיות. על הביקורת הפנימית מוטלת גם האחריות לוודא שניתן לעקוב ולמדוד באופן שיטתי כל התחייבות שהארגון לקח על עצמו. הביקורת יכולה להציע בקרות או דרכים חדשות להתאמת הממשל התאגידי בארגון לאסטרטגיות ESG הצפויות.

ומה מכיל ארגז הכלים של המבקר הפנימי?

כבר קיימים מגוון סטנדרטים ויוזמות בנושא ,ESG וארגונים רבים ודאי ישתמשו בכלים שונים למטרות שונות. כלי מרכזי הוא יוזמות דיווח, כגון מסגרות Global Reporting Initiative) ‏GRI) ו-TCFD, שהופכות להכרחיות במדינות רבות. לאחרונה הוקם ארגון בשם International Sustainability Standards Board (‏ISSB) במטרה ליצור קו התחלה גלובלי מקיף של סטנדרטים עבור משקיעים בנושא גילוי ודיווח בהקשר של קיימות, ואילו ארגון התקינה הבינלאומי (ISO) שילב יעדי קיימות של האו"ם ברבים מהתקנים שלו. כלים אחרים רלוונטיים לחברות שנסחרות בבורסה או לארגונים הפועלים במגזרים ספציפיים.

עם זאת, דיווח הוא רק אלמנט אחד של תגובות הארגונים לסיכונים הנובעים מ-ESG. באותה מידה חשוב להתמקד בפוטנציאל של ESG לשיפור ביצועי הארגון. מהמחקר של McKinsey עלה שארגונים שנמצאים ברבעון העליון מבחינת גיוון בהנהלה, הפגינו ביצועים טובים יותר ב-36% מבחינת תוצאותיהם הפיננסיות.

ביקורת פנימית כבר רגילה לקחת בחשבון את קורי העכביש המפותלים של סיכונים הקשורים זה בזה, החל בתרבות הארגונית ועד לשרשרת האספקה, וכל אלה גם כוללים היבטים של סיכוני ESG. לביקורת הפנימית יש תהליכים ברורים וסדורים לניטור פעילות החברה, כגון התקשרויות עם ספקים, הכשרת עובדים, תגמול מנהלים ועוד. לכן ברור שיהיה לביקורת ערך כשהחברה תצטרך לבחון עניינים אלה דרך עדשת ה-ESG.

על מנהלי הביקורת הפנימית להשמיע את קולם יותר ויותר בוועדת הביקורת וברמות הניהוליות כדי להצביע על סיכונים אפשריים. דוגמאות לשאלות שהביקורת צריכה להעלות: האם תיאבון החברה לסיכונים מנוסח באופן ברור? איך הדירקטוריון משלב היבטי ESG בקבלת ההחלטות ובאסטרטגיה? האם הדירקטוריון מוּדע לבעיות ESG פוטנציאליות, והאם מקבלי ההחלטות מבינים את השלכותיהם של סיכוני ESG? לשכת המבקרים הפנימיים הבריטית (Chartered Institute of Internal Auditors) פרסמה לאחרונה הנחיות לוועדות ביקורת ולדירקטוריונים בנושא השאלות האפשריות שעליהם לשאול לגבי סיכוני שינוי האקלים.

ידע הוא כוח

נתונים הם כלי חיוני כשמדובר בסיכוני ESG. ארגונים זקוקים לנתונים מקיפים ומהימנים כדי לנטר את ביצועי ה-ESG שלהם ולדווח עליהם. מבקרים פנימיים יצטרכו לתקף את מידת הדיוק של הדיווחים האלה.

במקביל יש לבחון באופן שוטף אם יש צורך בשינוי תקנות בכל תחום אפשרי. רוב הארגונים מחזיקים את הנתונים שלהם ביחידות עסקיות רבות, החל ממשאבי אנוש ומכירות ועד לכספים ולרכש. אלה נתונים שניתן להשתמש בהם לצורך ביקורות ESG חדשות, או להיעזר בהם על מנת לשלב היבטי ESG בביקורות הקיימות. ייתכן שיהיה צורך לזהות נתונים אלה ולהעריך את איכותם לפני שישולבו בעבודת הביקורת הפנימית, אך הם אמורים לסייע למבקרים למפות את האזורים שבהם קיימים נתוני ESG שניתן להסתמך עליהם ולפתח אותם בעתיד. בנוסף, ארגונים יידרשו להצהיר על נושאי ESG בארגון. הביקורת הפנימית תוכל לסייע בתיקוף ההצהרות האלו לפני פרסומן בציבור מכיוון שקל לאבד אמון וקשה לשחזר אותו…

משימה זו נראית מפחידה, אך למבקרים פנימיים כבר יש כישורים רבים הדרושים לצורך התמודדות עם נושאי ESG. רוב המבקרים יצטרכו לשפר את הידע שלהם בנושאי ESG, וייתכן שיהיה צורך בתמיכה בתחומי התמחות ספציפיים או מורכבים, כגון הערכת טביעת הרגל הפחמנית של החברה. חלקם יזדקקו לעדכון או רכישה של כלים ומערכות ניהול ביקורת פנימית שיסייעו להם לאסוף מידע, לקשר נתונים ממקורות שונים, ולהפיק דוחות ממוקדים בזמן עבור מקבלי ההחלטות. מערכות ניהול ביקורת פנימית משפרות את היעילות הכוללת ויכולות לסייע לצוותי ביקורת לנהל את הסיכונים השוטפים, וכך לפנות להם זמן כדי להוסיף ערך לארגון.

לסיכום, הנושא של ESG מהווה הזדמנות לארגונים להפוך ליותר ברי-קיימא. ממשל תאגידי הוא רכיב מרכזי של סיכוני ESG, ונותן לביקורת הפנימית הזדמנות להדגיש את יכולותיה ולהגדיל את השפעתה. מעולם לא היה צורך רב יותר בכישורי הביקורת, וכעת עליה להשמיע את קולה – ולוודא שיש לה דברים משמעותיים לומר.

 

 

למידע נוסף על TeamMate, חברה של Wolters Kluwer, היכנסו לכתובת: https://www.wolterskluwer.com/en/solutions/teammate

 

 

המחבר:

Kevin Gould, יו"ר ועדת ביקורת | יועץ לביקורת פנימית

קווין הוא רואה חשבון מוסמך עם רקע רחב בביקורת פנימית ועניין מיוחד לאחרונה ב-ESG. קווין מתעניין זה זמן רב בנושא הקיימות, ומחזיק בתואר שני בניהול קיימות וסביבה. כיום הוא יועץ עצמאי, וגם דירקטור לא תפעולי ויו"ר ועדת ביקורת במספר דירקטוריונים.

Wolters Kluwer TeamMate: כלי שנועד לסייע למבקרי פנימיים לשפר את תפוקת הביקורת בארגון וגם לדווח על תובנות אסטרטגיות. TeamMate מציעה פתרונות מתמחים דרך שירותי פרימיום מקצועיים למבקרים בכל ענף וענף ברחבי העולם.