קארין אלהרר בריאיון סיכום קדנציה כיו"ר הועדה לביקורת המדינה – " קיומם של מבקרים פנימיים עצמאיים וחזקים יקדם את אזרחי ישראל"

קארין אלהרר – ההיבט האישי

בטרם נצלול לראיון המסכם את תקופתה של קארין אלהרר כיו"ר ועדת הכנסת לביקורת המדינה,  שומה עלינו להציג פרופיל אישי מרשים:

אלהרר היא בת למשפחה של עולים ילידי מרוקו, בעלת תואר ראשון ושני במשפטים עם התמחות בזכויות אדם. לאחר סיום לימודיה עבדה במשרד עורכי דין פרטי, ובהמשך עמדה בראש מערך הקליניקות בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן.

אלהרר פעילה כחברת כנסת בתחום החקיקה לקידום זכויות אנשים עם מוגבלויות. היא הגישה מספר עתירות עקרוניות בתחום זה שתרמו לשינויים. כמו כן יזמה אלהרר את חקיקתו של חוק אומנה לילדים, שאושר בכנסת ב-23 בפברואר 2016. לדבריה: "אני מקדמת את החוק הזה מהיום הראשון שלי בכנסת ובשביל חוקים כאלה הגעתי למשכן. החוק הזה עתיד לעזור למאות משפחות וילדים על ידי מתן זכויות מוגדרות". היא רשמה גם הישגים חשובים במסגרת הוועדה לביקורת המדינה, בדיונים הביטחוניים סביב מבצע צוק איתן, ובדיונים לקידום הפתרון לחוות מכלי האמוניה במפרץ חיפה. אלה הם רק קומץ מהישגיה של ח"כ אלהרר ועוד ידה נטויה.

את מסיימת קדנציה של שנתיים וחצי כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה. מהם הנושאים המרכזיים שטיפלתם בהם בתקופה הזו? מהן התובנות שלך מהשנתיים האלו?  

  • החוט המקשר בין הנושאים שטיפלתי עובר בכמה אדנים ראשיים:
    • טוהר המידות, שחיתות, הן בשלטון המקומי והן בשלטון המרכזי. בעניין זה העמקנו וחשפנו למשל את דוח מעונות ראש הממשלה ואת דוח בזק.
    • עניינים חברתיים.
    • בנוסף עסקנו לא מעט בעניין הסביבתי, כולל מכל האמוניה והזיהום הסביבתי בחיפה.
    • לצד כל אלו דנו בדוחות ביטחוניים שרובם חסויים.

מהו האני מאמין שלך בנושא מבקרים פנימיים?

  • אני מאמינה שצריך לחזק את שומרי הסף, ובהם היועצים המשפטיים והמבקרים הפנימיים.
    • באשר לתפקיד של מבקר פנימי במסגרת הממשלתית. הגשתי הצעה יחד עם חבר הכנסת יואל חסון לביצור מעמדם של המבקרים הפנימיים. לצערי שרת המשפטים לא ראתה בזה יעד חשוב.
    • באשר למבקרים הפנימיים ברשויות המקומיות, ניכרת חולשה רבה במילוי תפקידם, כי הם כפופים לראש העיר שיכול להשפיע ולצמצם את עבודת המבקר
    • קיומם של מבקרים פנימיים עצמאיים וחזקים יקדם את אזרחי ישראל. אם לא ייתנו למבקר הפנימי עצמאות מהותית, מייתרים את הנחיצות במבקרים פנימיים.
  • בראייה מסכמת:
    • אני חושבת שצריכים להמשיך ולחזק את המבקרים הפנימיים ואת מבקר המדינה
    • מבקר המדינה אמור בין היתר לשאת ולייצג את קולם של קבוצות אוכלוסייה חלשות שאין להן קול מהותי בממשלה. בה בעת כנסת ישראל ובייחוד הקואליציה מגישות כל מיני הצעות חוק שאמורות להפחית את כוחו של המבקר ובעיניי זאת טעות.

בציבור קיימת תחושה שפרסום הדוח השנתי של מבקר המדינה בטקס המסורתי של הגשת הדוח לוועדה מוביל ליום או יומיים של עיסוק תקשורתי בממצאים החמורים, ואחר כך הדוח מוכנס למגירה ונשכח. כיצד ובאיזו מידה פועלת הוועדה לתיקון הליקויים ומימוש ההמלצות של דוחות המבקר, בפרט בנושאים המדברים לציבור הרחב?

מבחינתי, התפקיד שלי כיו"ר ועדה היה להגיע למצב שזה ישתנה, שדוח מבקר המדינה לא יהיה רק הכותרת בעיתון אלא באמת להפוך את הדוח למשהו ישים.

זאת משימה קשה ואציין כמה נקודות תורפה דווקא של הממשלה על משרדיה:

  • על פי חוק מבקר המדינה, חלה חובת הקמת צוות תיקון ליקויים בראשות מנכ"ל של כל משרד, אך ברוב הפעמים הדבר לא קורה. ניסינו בוועדה להסדיר את נושא המעקב והדיווח של המשרדים אחר תיקון הליקויים, אבל לצערי הקואליציה הפילה הצעה זאת.
  • בעבר הייתה ועדת שרים לענייני ביקורת המדינה במשרד ראש הממשלה, ומאז 2009 אין וזה חבל.

מהם הנושאים שבהם הוועדה עדיין נדרשת לטפל ומהן בעיות היסוד שהוועדה העלתה?

דוחות מבקר המדינה יחד עם דיוני הוועדה מעלים אין-ספור נושאים ובעיות יסוד שיש לטפל בהם ולהמשיך ולעקוב אחר התיקונים הנדרשים. להלן המחשות:

  • הוועדה נדרשת להמשיך לעקוב, לדון ולטפל באינטגרציה הבין-משרדית בנושאי רוחב שהטיפול בהם מתחלק למספר משרדים, ואין גורם אחד שאחראי לטפל בנושא מתחילתו ועד סופו. כך עניינים מהותיים "נופלים בין הכיסאות".
  • חוסר התיאום והיעדר אינטגרציה עלו בצורה חדה ובולטת בתוכנית הלאומית למען נפגעי השואה. קיימתי שלושה ימי דיונים בנושא ובעקבות זאת הגלגלים החלו לנוע, ראש הממשלה מינה ועדת שרים מיוחדת לנושא ואני מקווה שההליכים לא ייעצרו.
  • דוגמה נוספת ובולטת היא היעדר חקיקת משנה. ועדת הביקורת של הכנסת, בעקבות דוח של מבקר המדינה, העלתה כי קיימים 175 חוקים ללא תקנות ולכן לא ניתן לתפעלם כראוי לשם השגת יעדי החקיקה. קיימתי שש ישיבות בנושא זה, ובאחת מהן הגיע נציג הממשלה והבטיח הסדרה, כולל גיבוש לוח זמנים בנדון.

כיצד את מעריכה את איכות השלטון בישראל לנוכח פרשיות של היעדר אתיקה, של שחיתות, ושל חשש למעשים פלילים המתגלים בצמרת השלטון, ובהם מעורבים לכאורה ראש הממשלה, שרים, ראשי רשויות ממשלתיות וראשי ערים? מה נעשה ומה יש עוד לעשות לחיזוק שלטון החוק ולחיזוקם של הגורמים המופקדים על איכות השלטון?

  • לדעתי מדינת ישראל היא לא מדינה מושחתת ורוב התושבים הם אנשים טובים.
  • לצערי, לאחרונה עולות יותר ויותר פרשות שחיתות אצל אנשים מסוימים. אני חושבת שצריך למצות את הדין במלוא החומרה עם אנשים שנמצאו כמושחתים.
  • אני מצפה שמוסדות השלטון יהיו נקיים וראשיהם ייתנו דוגמה אישית של יושרה, התנהגות אתית וניקיון כפיים. ברגע שרואים שהראש עובד בצורה לא טובה ולא נקייה, אז גם אלה שמתחתיו יושפעו מכך.
  • מבחינתי שומרי הסף, בין היתר המבקרים והיועצים המשפטיים, הם האנשים שיכולים לעצור את הסחף. ולכן אני באמת מזדעזעת, לא רק בשביל הכותרת, מכך שרוצים לרדד את היכולת של יועץ משפטי לומר את האמת המשפטית שלו. יועץ משפטי בשירות הציבורי אמור לבדוק האם הצעות אלה ואחרות עומדות בסטנדרטים, האם הן תואמות את ערכי היסוד של מדינת ישראל, והאם הן תואמות חוקים אחרים.
  • האמירה שאנחנו הרוב והרוב קובע היא טובה כדי להרכיב ממשלה, אבל היא לא טובה כדי לפעול לטובת כלל תושבי המדינה.
  • לסיכום נקודות אלה: מצד אחד זה מאוד מעציב אותי כי אני תוהה לאן הגענו, ומצד שני אני חושבת שדווקא שמגיעים למקום מאוד נמוך אפשר לעלות אחר כך מאוד גבוה, אז אני שומרת על אופטימיות. אין לי ספק שלאזרחים במדינת ישראל מגיע טוב יותר, ואין לי ספק שהם יקבלו מענה טוב יותר.

בנימה אישית, אילו יעדים אישיים הצבת לעצמך בתחילת הקדנציה? האם הם הושגו? האם יש נושאים שאת מרגישה החמצה שהטיפול בהם טרם הסתיים? מה חשוב לך שיישאר בדרך שהתווית בקדנציה שלך?  

אני חושבת שבסך הכול הייתה תקופה מאוד עמוסת חוויות. היו דיונים עם ראש הממשלה, הרמטכ"ל, המפכ"ל, ובהם דיונים מעניינים ומשמעותיים שהובילו לתוצאות. אם היה לי יותר זמן, אני מאמינה שהיו גם יותר תוצאות, כי בסוף תמיד ההישגים מתחילים להגיע רק בדיון השלישי-רביעי. במובן הזה אני מאוד מצטערת שלא הזדמן לי לסיים את כל המעקבים. הוועדה מאוד מאתגרת במובן הזה שיש להתמקצע לא רק  בנושא מסוים אחד, אלא צריך להבין ולדון לעומק גם בנושאי בריאות, רווחה וביטחון, הכול מהכול. התפקיד חשף אותי לעולם מאוד מרתק ומאתגר, למדתי רבות וגם תרמתי רבות!