סיכוני סייבר – והפעם זרקור על תשתיות לאומיות האם נערכת לחפירות הרכבת הקלה בתל-אביב?

הקדמה

מאז שנות השמונים של המאה העשרים, הפכו מחשבים מאמצעי טכנולוגי חדשני לאחד מגורמי הייצור ואמצעי התקשורת החשובים והנפוצים ביותר בכלכלה של ימינו. אם בעבר בוצעו רוב האינטראקציות העסקיות בין בני האדם בטלפון, בדואר או שיחה, כיום המגמה השתנתה לחלוטין. רוב התקשורת והאינטראקציה בין בני אדם מבוצעות באמצעות מחשבים ורשתות מחשב. יותר מזה, חלק ניכר מהכלכלה, תשתיות המדינה ואפילו תשתיות הביטחון מושתות כיום על מחשבים.

עם הרחבת השימוש באינטרנט, החלו להתרבות ולהשתכלל מעשי החדירה למחשבים ואבטחת המידע באינטרנט הפכה מאמצעי טקטי לקונספט אסטרטגי.

ככל שהתרחבו והתפתחו המחשבים, החומרות, התוכנות, היישומים (האפליקציות), הרשתות, התקשוב, הציוד הפריפריאלי, הטלפונים החכמים, הטאבלטים וכל עולם הסייבר (האקדמיה ללשון העברית חידשה מונח זה בעברית ל-סב"ר = סביבת רשת), כך גם התרחבה הסכנה של זליגת ודֶלֶף מידע, והאמצעים הישנים ששימשו נגדה חייבים היו להשתכלל. השכלולים מתבטאים בתוכנות חדשות להגנת מידע, לחסימת דואר זבל, להגנה מפני וירוסים, בשכלולים פיזיים ולוגיים, וכן באמצעי הגנה חדשים לאבטחת מידע.

כיום, חברות הכבלים והלוויין משנות לנו את השעון במֵמִיר בעת החלפת שעון חורף לשעון קיץ ובחזרה. גישה דומה יש גם לחברות המעניקות לנו שירותי אינטרנט. בעת הזזת השעון, המחשב שלנו מתעדכן אוטומטית על ידי נותני השירות. במילים אחרות, גופים זרים נמצאים במחשבים שלנו.

למעשה, כל ארגון/מפעל/עסק חשוף לחדירה למחשביו. הבעיה היא שהחדירה למחשבים שלנו מתגלית רק לאחר שהנזק כבר נגרם. אנחנו צריכים למנוע מראש את הנזקים ואת החדירה למחשבינו.

יש מנהלי ארגונים החוששים להוציא סכומי כסף נאותים לאבטחת מידע, או שאינם מוּדעים לחשיבות הנושא. החיסכון הכספי שהם חוסכים עלול לגרום לארגון נזק שאין לתארו. אובדן נתונים, שיבושם, פגיעה בתפעול, חוסר אפשרות גבייה בשל חוסר ידע ממי וכמה לגבות, פורמולות ייצור שאבדו, כמויות מלאי קיים או חוסר, גילוי סודות מקצועיים למתחרים.

כשאנו מדברים על טכנולוגיות המידע, אנו מתייחסים לחומרה, לתוכנה, למערכת ההפעלה, לתקשורת, לרשתות, לנתונים ולאחסונם, לעיבודם, לתפעולם, להעברתם ולפלטי נתונים.

נתונים סטטיסטיים לפתיח

לפי דיווחי האינטרפול, מדינת ישראל נתונה ל-10,000 מתקפות בדקה. לפי סקר של סימנטק (24 מדינות, 20 אלף משתמשי רשת): 14 איש בעולם חווים מתקפת סייבר מדי שנייה, יותר ממיליון מדי יום. הסיכוי לגולש לחוות מתקפה מקוונת עומד על 1 ל- 2.27 (להבדיל, הסיכוי לתאונת מטוס 1 ל-10.7 מיליון, מוות בתאונת דרכים 1 ל-6,279). עלות פשעי הסייבר היא 388 מיליארד דולר (בשנת 2011). פרק הזמן למותקף לטפל בבעיית אבטחת מידע הוא 10 ימים בממוצע. 54% ניזוקו ממתקפות משולבות, נוזקות או וירוסים. 10% חוו מתקפות בטלפונים החכמים, כולל Smishing (כלומר  Phishingבאמצעות SMS – מסרונים).

מרחב הסייבר הולך וצובר תאוצה

תחום הסייבר הולך וצובר תאוצה בזירה הממוחשבת. יותר ויותר ארגונים נוכחים לדעת כי יש צורך בכלים ובנהלים כדי להתמודד עם אירועי אבטחת מידע, העלולים להגיע ולשתק את הארגון וסביבתו הקרובה. היכולת להגיב בזמן אמת למתקפות סייבר היא קריטית להתנהלותו העסקית של הארגון.

כחלק ממלחמה בהרחבת מעשי הפריצוֹת, גופים גדולים או עסקים עם סניפים רבים, מקימים מרכז להפעלת אבטחת מידע שמטרתו להוות מרכז לניהול ותגובה לאירועי אבטחת מידע המתבסס על נתונים מדויקים ומהימנים. בעסקים שהמידע בהם קריטי, קיימים כבר בארץ ארגונים שבהם המרכז הזה עובד 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. לעומתם, ישנם ארגונים המפעילים את המרכז רק בשעות העבודה.

מרחב הסייבר, גאדג'טים רבים שנוספו, הרחבת האינטרנט, הפייסבוק, הטוויטר, הווטסאפ וכדומה, מעלים לאוויר נתונים רבים. מכאן שיש להרחיב ולהגביר את אבטחת המידע להגנה על הארגון מבחוץ ומבפנים.

השפעת סיכוני התשתיות הלאומיות על סיכוני סייבר

רובנו מודעים כיום לסיכוני הסייבר, מי יותר ומי פחות. אבל האם אנו מודעים באותה מידה להשפעת סיכוני התשתיות הלאומיות על סיכוני הסייבר?

המשל – אפרט באמצעות כמה דוגמאות:

  1. ארה"ב נ' ברה"מ: צינור הגז הטרנס סיבירי (אפריל 1982): במסגרת המלחמה הקרה ברה"מ-ארה"ב, סוכן כפול של ה-CIA שתל תוכנה עם וירוס, וגרם לפיצוץ הכי גדול מבין הלא-גרעיניים שנראה מהחלל. הפסד ישיר של מיליארדים לברה"מ, וברה"מ גם הפסידה את השוק האירופאי שרכש ממנה גז.[1]
  2. רוסיה נ' אסטוניה: אינטרנט (2007): ברה"מ שחררה את אסטוניה מהנאצים במלחמת העולם השנייה. לאחר המלחמה נשארו מאות אלפי רוסים באסטוניה, והם התיישבו שם. ב-1991 הייתה אסטוניה הראשונה שהתנתקה עקב נפילת ברה"מ. עם השנים הפכה אסטוניה למדינה המתקדמת ביותר מבין מדינות סקנדינביה והמדינות הבלטיות בנושא אינטרנט, והפכה למעשה למדינת אוטומציה: רישות של מעל 95%, כל פעילות הבנקים באינטרנט וכדומה. ב-2007 הסירה אסטוניה את פסל החייל הרוסי ממרכז העיר טאלין, והעבירה אותו לבית הקברות. מיד החלה מתקפה על אתרי האינטרנט של אסטוניה. כל הפעילות שותקה על ידי Bot-Net (רובוטים נשלטים – שקיבלו פקודה "להפציץ בדוא"ל" וכדומה), שגרמו ל-DOS (Denial of Service).[2]
  3. ארה"ב וישראל (?) נ' אירן: כור גרעיני – פרשת Stuxnet (יוני 2010): חברה אלמונית מבלארוס דיווחה על וירוס סוס טרויאני או תולעת שמצאה אצל לקוח שלה באירן, שככל הנראה הוחדר לתחנת כוח מקומית באמצעות הֶתְקֵן USB נייד, תָקַף מערכות שליטה ובקרה של מערכות חשמל והכור הגרעיני (לרבות מערכות ההפעלה של הצנטריפוגות בכורים האטומיים באירן). קוד הנוזקה בגודל 0.5MB. מקורות זרים (מומחה גרמני והניו-יורק טיימס) טענו שהעקבות מובילים לארה"ב וישראל (יחידה 8200) ששיתפו ביניהן פעולה. ארה"ב וישראל הכחישו קשר לכך. נפגע מפעל העשרת דלק בעיר נתאנז (אירן), וכתוצאה מכך עוכבה התפתחות הגרעין באירן.[3]
  4. (?) נ' ישראל: מנהרות הכרמל (ספטמבר 2013): סוס טרויאני חדר למערך ה-IT או למערכת המצלמות. מתקפת סייבר זו גרמה לשיתוק מנהרות הכרמל לשעות רבות במשך יומיים.[4]
  5. סין נ' ארה"ב: חשיפת זהות עובדים בשירות הממשל (מאי 2015): הסינים פרצו למאגר עובדים בשירות הממשל האמריקני, וחשפו את זהותם של 4 מיליון עובדים בשירות הממשל. חוקרים סבורים כי סין אוספת מידע כדי לגייס מרגלים.[5]
  6. רוסיה (?) נ' ארה"ב: מתקפת סייבר רחבת היקף על הפנטגון (יולי 2015): המתקפה הגדולה בהיסטוריה נגד הפנטגון. חדירה לרשת הדוא"לים (מיילים) הלא מסווגת של הכוחות המשולבים. הרשת הושבתה והורדה מהאוויר לשבועיים. פריצת הסייבר המתוחכמת השפיעה על 4,000 חיילים ואזרחים שעובדים במטות המשולבים. כפי הנראה בוצעה המתקפה באמצעות מערכת אוטומטית כלשהי, שמשיגה נתונים עצומים תוך זמן קצר, ושבתוך דקה בלבד מעבירה את כל המידע לאלפי חשבונות באינטרנט.[6]

הנמשל:

פירטתי כמה דוגמאות לגבי תשתיות לאומיות. השאלה היא – מה הקשר אלינו? מה הקשר לארגון שבו אנו עובדים ו/או נותנים לו שירותים? התשובה ברורה, אם תשובשנה תשתיות לאומיות (כגון חשמל, תקשורת וכדומה), לא נוכל לתפקד.

ואז נשאלת השאלה – מה אנו יכולים לעשות בנושא זה, הרי הטיפול בנושא אמור לכאורה להיות ברמת מדינה, ולא ברמת הארגון הבודד? התשובה היא שאנו חייבים להיערך: גיבויים, אתר חלופי, אל-פסק ועוד. הדירקטוריון יקבע מדיניות בנושא (לרבות תיאבון הסיכון), ההנהלה תיישם את המדיניות הלכה למעשה, מנהל הסיכונים ייקח בחשבון נושא זה כחלק מניהול הסיכונים הכולל של הארגון, והמבקר הפנימי ישלב את הנושא בתכנית העבודה שלו.

לדוגמה, הנושא העכשווי שמטריד את תושבי תל-אביב בפרט וגוש דן בכלל הוא עבודות החפירה של הרכבת הקלה. חלק מהסיכונים האפשריים הם סיכונים תפעוליים כלליים ולאו דווקא בתחום הסייבר, כגון תנועה ותחבורה (פקקים, חוסר אפשרות להגיע ממקום למקום וכדומה), מפגעים סביבתיים (אבק, רעש, חולדות, ואולי הצפות – "תעלת בלואמילך") ועוד. אבל קיימים גם סיכונים שקשורים לתחום הסייבר ואבטחת המידע, כגון עבודות חפירה שעלולות לפגוע בקווי תקשורת וטלפוניה. לכך אנו חייבים להיערך (אין הכוונה כמובן שנחזור בזמן ונתקין שובך יונים בכל ארגון/בית ונשתמש בתקשורת באמצעות יוני דואר, או שנשתמש בקופסאות גבינה מחוברות בחוטים…). לשם כך ראוי שמבקרים פנימיים ירכשו ידע מתאים בנושא זה, ובמידת הצורך יתייעצו עם מומחי ביקורת ואבטחת טכנולוגיות מידע. אין ספק כי נושא הסייבר תופס ויתפוס חלק מהותי יותר ויותר בתכנית העבודה של הארגונים השונים, ומכאן גם של הביקורת הפנימית באותם ארגונים. ההשפעה על הביקורת הפנימית היא גם לגבי עיתוי הביקורת; מעבר מביקורת בדיעבד לביקורת תוך כדי תהליך, ביקורת בזמן אמת, ביקורת מתמשכת וכדומה.

סיכום

מילת המפתח היא מוּדעות. ככל שארגונים יהיו יותר מודעים, כך הם יוכלו לנהל את הסיכונים השונים באופן מושכל יותר. אין ספק שאנו והארגונים שלנו מודעים כיום לסיכוני הסייבר, וחשוב שכולנו נהיה מודעים באותה מידה גם להשפעת סיכוני התשתיות הלאומיות על סיכוני הסייבר. וחשוב מכול – שנדע להיערך לכך בהתאם, תוך התחשבות בתיאבון הסיכון (טווח הסיכון הקביל) של הארגון.[7]

 [1] https://en.wikipedia.org/wiki/At_the_Abyss
"CIA plot led to huge blast in Siberian gas pipeline", Alec Russell, The Telegraph UK, 28.2.2004
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/northamerica/usa/1455559/CIA-plot-led-to-huge-blast-in-Siberian-gas-pipeline.html
[2]
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9C_%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%96%D7%94_%D7%A9%D7%9C_%D7%98%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9F
"חשד: רוסיה תוקפת וירטואלית את אסטוניה", הארץ, 17.5.2007 (https://news.walla.co.il/item/1108477)
"Russia accused of unleashing cyberwar to disable Estonia", Ian Traynor, the Guardian, 17.5.2007
[3] מאמר  Stuxnet" – העתיד כבר כאן", בועז ארד, News1 מחלקה ראשונה, 8.10.2010
[4]  "האם האקרים התקיפו את מצלמות האבטחה במנהרות הכרמל?", עומר כביר, כלכליסט, 27.10.2013
"דיווח: מנהרות הכרמל נסגרו בחודש שעבר בעקבות מתקפת סייבר", nana10, 27.10.2013
[5] "פריצת ענק למחשבי הממשל האמריקאי: נחשפו פרטי מיליוני עובדים", הארץ (אי-פי, ניו יורק טיימס), 5.6.2015 ו- 13.6.2015
 [6]"מתקפת סייבר עצומה: רוסיה פרצה לפנטגון", ynet, 7.8.2015
[7]  תקן מקצועי 2600