מסע להצלחה: המטרה הסמכת CIA

בסוף שנת 2016 הצבתי לעצמי יעד מקצועי – להפוך למוסמכת CIA. חלפה שנה והשלמתי 2 מתוך 3 הבחינות הנדרשות.

אני מוכרחה להודות שלא ידעתי מה השגת היעד תדרוש ממני ומה תהיה ההשפעה על זמני הפנוי. אם אתם מתכננים לקחת על עצמכם את המחויבות להשלים את ההסמכה, כדאי שתדעו שהכנה לכל בחינה יכולה לארוך חודשים ארוכים ולהצריך מכם ללמוד בערבים ובסופי שבוע.

אם המשפט האחרון לא הוציא לכם את הרוח מהמפרשים, ואתם מוכנים להתחייב ליעד, אז דעו לכם שהשלמת ההסמכה מאפשרת למבקר להפגין ידע מקצועי, לרכוש כישורים מקצועיים, ללמוד מתודולוגיות חדשות ולהעשיר את עולמו המקצועי. ישנם כמובן יתרונות נוספים שאפשר למנות, אך היריעה קצרה וכעת הזמן לעבור לחלק המעשי.

החלטתם שאתם מתחילים את המסע להשגת ההסמכה הנכספת? החליטו האם ללמוד לבד או להצטרף לאחד המסלולים שהאיגוד מציע. אני השתתפתי במסלול ההכנה של IIA ישראל  בשיתוף היחידה ללימודי המשך באוניברסיטת חיפה, שהציעה סדרת מפגשים ללמידה שיטתית של תוכני הבחינה בעברית. הלימודים כללו גם שלב מעשי של תרגול שאלות בחינה שתורגמו לעברית.

בין אם בחרתם בלמידה עצמית ובין אם בחרתם באחד ממסלולי ההכנה של האיגוד, דעו לכם שתצטרכו לפנות זמן לא מבוטל לטובת למידה עצמית, אתם וחוברות הבחינה. אנסה לשתף אתכם במספר נקודות שלא ידעתי בתחילת הדרך.

הלמידה העצמית נעשית באנגלית באמצעות הלומדה באתר של ה-IIA. הלימוד כולל:

  • חוברות לימוד באנגלית שאינן ניתנו להדפסה. ניתן להוריד ולקרוא אותן בטאבלט או כספר אלקטרוני. אל תדלגו על קטעים בחוברת רק משום שלא הבנתם אותם, נסו להעמיק ולהגיע להבנה, מכיוון שלעיתים תמצאו שאלות שיורדות לפרטי פרטים מקטע מסוים בחומר שחשבתם לתומכם שהוא שולי. אל תוותרו לעצמכם רק כי המינוח הוא באנגלית. כדי להתגבר על מכשול השפה ישנם מספר כלים העומדים לרשותכם: תסתייעו במרצים ובמתרגלים של מסלול ההכנה, נסו לחפש את המונח ב-Glossary שבלומדה, ולבסוף נסו לעשות תרגום בגוגל.

מומלץ להתחיל ברפרוף על תוכן העניינים של החוברת כדי לגבש הבנה להקשר של הפרקים השונים אחד לשני. כך תשפרו את היכולת שלכם לאחזר באופן מובנה חומר מהזיכרון. לעיתים אף תמצאו חפיפה בתכנים בין פרקים מסוימים. נקודת אור אפשר למצוא בכך שאם למדתם לבחינה מס' 1, תגלו שחלק ניכר מהחומר נכלל גם בבחינה מס' 2.

תוך כדי הקריאה, מומלץ לסכם נקודות בחומר שלא נתקלתם בהן בעבר. ייתכן שתמצאו שהסיכום מסייע לכם בשינון החומר. שימו לב כי החוברות מכילות טעויות, ולכן רצוי שמדי פעם תעיינו בתיקונים שפורסמו בלומדה בחלק של ה-"Online Resource Center". בלשונית "StudyPLUS" תוכלו גם למצוא קובץ עם שאלות נוספות שאינן נכללות במאגר השאלות שבלומדה.

  • כרטיסי לימוד Flash Cards, שניתן להדפיס ולהשתמש בהם ללמידת מושגים. לא הכרחי ותלוי במשאבי הזמן שלכם.
  • מאגר שאלות לתרגול, המאפשר לבצע Pre Test לבחינת הידע שלך לפני תחילת הלימוד, ונועד לסייע לכם למקד את מאמצי הלימוד בחלקים שבהם אתם חלשים.

לאחר שקראתם את החוברת לפחות פעמיים, תעברו לתרגול שאלות "chapter quizzes" על כל נושא ונושא. לכל שאלה יש מספר מזהה הכולל הפניה לחלק הרלוונטי בחוברת הלימוד. בשלב זה מומלץ להסתייע בחוברת ולנתח את הפתרון כדי להגיע להבנה מקסימלית של החומר הנלמד.

כעת הגיע הזמן לנסות מבחן דמה קצוב בזמן, כאשר יש לענות על כל שאלה בתוך 72 שניות. כדאי לתכנן לגשת לבחינה כאשר אתם עומדים על ציון של כ-90%. למידת השאלות והתשובות בעל פה אינה ערובה להצלחה, מניסיוני נתקלתי בשאלות בודדות שחזרו על עצמן בבחינה עצמה. נתקלתי גם במבקרים שנכשלו כי חשבו שיוכלו להימנע מקריאת החוברת והסתפקו בלמידת השאלות בעל פה. עשו לעצמכם טובה ואל תנקטו גישה זו.

אל תחששו מכך שתוכני הלמידה באנגלית, משום שאת הבחינה תוכלו לעשות בעברית. תהיו ריאליים והקפידו לתכנן את זמן הלמידה שלכם היטב. להערכתי משך הזמן שלקח לי להתכונן לכל אחת מהבחינות היה כ-4 חודשים. הלמידה שלי כללה את כל אחד מהשלבים שמניתי לעיל. שימו לב כי אם רכשתם את ערכת הלימוד המלאה של בחינות 3-1, הגישה שלכם ללומדה תקפה למשך שנתיים מיום הרכישה. קחו זאת בחשבון, במיוחד ככל שתצטרכו לעשות בחינות חוזרות.

יצוין כי המשתתפים בקורסי ההכנה של האיגוד מקבלים גישה לערכות הלמידה כחלק מעלות הקורס.

מומלץ למצוא  שותף ללמידה שעמו תוכלו לפתור ולנתח את התשובות לשאלות. אני רתמתי לטובת העניין את בעלי שעוסק אף הוא בביקורת פנימית. הלמידה המשותפת עושה פלאים לזוגיות, רק דמיינו לעצמכם את כמות השעות שהשקענו בוויכוחים על התשובות המורכבות שמומחי ה-IIA ניסחו לשאלות התרגול.

הנה כמה טיפים ורשמים מהבחינה עצמה:

  • הבחינה נערכת במחשב במרכז בחינות ברמת גן. הנבחן יקבל דפים מחיקים וטוש לצורך חישובי עזר וכדומה. בנוסף, ישנו יישום ממוחשב של מחשבון כחלק מהבחינה, אך ניתן לבקש מחשבון. לא ניתן להיכנס לבחינה עם שתיה ומזון, לכן קחו זאת בחשבון והגיעו שבעים אך לא רוויים מדי, מכיוון שהפסקות השירותים הן על חשבון זמן הבחינה.

הזמן המוקצה לבחינה מס' 1 הוא 2.5 שעות ל-125 שאלות. בבחינה 2 ו-3 הזמן הוא שעתיים ל-100 שאלות, כלומר 72 שניות לשאלה. מידע נוסף ניתן למצוא ב-"Certification Candidate Handbook" שבאתר ה-IIA העולמי.

  • הציבו לכם כמטרה לענות נכון על כמה שיותר שאלות. הדרך להשיג זאת היא לענות באופן שיטתי ומושכל על השאלות. התחילו בלקרוא את השאלה, לעיתים תמצאו שהיא ארוכה ויש לה רקע עמוס בפרטים, דלגו על הפרטים ותקראו רק את השאלה בשורה האחרונה. כך תהיו ממוקדים בפרטים הדרושים לכם כדי לענות על השאלה ותחסכו זמן יקר. קראו היטב את השאלה ושימו לב לניסוח ולמילים כמו "חייב", "רצוי" או "למעט".

לרוב יהיו 4 תשובות, כאשר 2 מתוכן ייראו לכן שגויות באופן מובהק וה-2 הנותרות יהיו די דומות. אם הידע שלכם אינו מספיק בשביל לבחור בתשובה הנכונה, עשו שימוש בניחוש מושכל. עדיף שתענו על השאלה במקום להשאיר אותה ללא תשובה, כך לפחות יהא לכם סיכוי של 25% לבחירת התשובה הנכונה. בנוסף, ישנה אפשרות לסמן בדגל את השאלות שתרצו לחזור אליהן בתום הבחינה, אם נותר לכם זמן. לכן אל תבזבזו זמן יקר על שאלה מסוימת.

בזמן שאתם מתרגלים בבית, אולי תבחינו שלעיתים במבט ראשוני סברתם שתשובה מסוימת היא הנכונה, למרות זאת היססתם ובחרתם תשובה אחרת. האם צדקתם או שדווקא התשובה הראשונה הייתה נכונה? הנקודה שלי היא שככל שידיעותיכם בחומר רחבות ומבוססות יותר, ייתכן שתצליחו במבט ראשון לאחזר מהזיכרון את התשובה הנכונה. לכן השקיעו בלמידה בבית ותגיעו לבחינה עם ביטחון בידע שלכם.

אל תחפשו חוקיות מסוימת בתשובות. כלומר התשובה A לא תמיד תהיה בשכיחות הכי גבוהה. התמקדו בבחירת תשובה מושכלת לפי העקרונות שציינתי לעיל.

  • בסיום הבחינה תקבלו דף עם תוצאת הבחינה. הציון נע בין 250 ל-750, כאשר נדרשת תוצאה של 600 ומעלה כדי לעבור. אם עברתם, יהיה רשום שעברתם ולא יופיע ציון. אם נכשלתם, יופיע ציון בצירוף הביצועים שלכם בנושאי הבחינה. זאת על מנת שתוכלו לחזק את ידיעותיכם לקראת הבחינה החוזרת.

אם המשכתם לקרוא עד לנקודה זו, סימן שאתם חדורי מוטיבציה להשגת ההסמכה ולהתמקצע בתחום. כעת, לאחר שהצטיידתם במידע, בכלים ובטיפים, תוכלו גם אתם להתחיל במסע להצלחה ולהצטרף לנבחרת הגאה של מחזיקי הסמכת הדגל של לשכת המבקרים הפנימיים העולמית ה-CIA. תזכרו שהדרך לשם אמנם ממושכת, רצופת מכשולים ומייאשת לעיתים, קצת כמו דוח ביקורת. אך כשתצליחו זאת תהיה אינדיקציה מובהקת ליכולות ולידע שלכם כמבקרים פנימיים.

 

הערת המערכת:

שאלות הבחינה כיום, בשונה מהעבר, מתמקדות יותר בהבנה ופחות בידע שמצריך שינון בעל-פה.