מתכון לדמות המבקר הפנימי

ביקורת פנימית היא מקצוע לכל דבר ועניין.

המקצוע מוזכר בחקיקה ואף נדרש מתוקף החוק. יש בתחום איגוד מקצועי, תקינה מקובלת, הסמכות בינלאומיות, ספרות מקצועית, לימודים אקדמאיים, התמחויות שונות.

לכן כל מבקר הפנימי נדרש להתמחות במקצוע הביקורת הפנימית, להכיר את התקנים המקצועיים, את החקיקה הרלוונטית ושיטות דגימה וניתוח. עליו גם להכיר את הארגון שבו הוא עובד, את הרגולציה הרלוונטית והסביבה העסקית, את התרבות הארגונית ותרבות הסיכון, את האסטרטגיה של הארגון, המדיניות, תפיסת הבקרה, תהליכי העבודה.
אה, הוא גם צריך להיות בעל כישורי כתיבה, וכל זה רק על קצה המזלג….

רשימה בהחלט ארוכה ולא פשוטה, ולכן נשאלת השאלה אילו תכונות ומיומנויות נדרשות למבקר הפנימי כדי לבצע את עבודתו?

ובכן, תלוי את מי שואלים.

אם נשאל את המבוקרים, הם ודאי יצביעו על התכונות ועל (חוסר) המיומנויות של המבקר (רשימה חלקית):

נודניק – לא מרפה. מתעקש לקבל אסמכתאות, תשובות לכל השאלות, תיעוד לכל האמירות (או כפי שאחד המבוקרים אמר לי: "לפני שאתם מגיעים אני מפעיל 'נוהל שכפ"צ'").

"חופר" – נובר בחקיקה, בנהלים, בניירות, כולל בנוהלי העבר (מישהו פעם המשיל מבקר פנימי לגנן – שניהם מגיעים עם את חפירה לעבודה).

עוסק בטפל ובזוטות – חוזר ומעיר על חתימה שנשכחה, טופס שחסר, אישור שלא תועד, במקום להתפעם מהערך/הרווחים שהמבוקר השיא לארגון.

מקובע – נצמד לנהלים ארכאיים, לא פתוח לשינויים יצירתיים (שהמבוקר החליט לגביהם כמובן על דעת עצמו), לא תורם ולא מחדש.

לא יצירתי – חיזוק ל"מקובע".

איטי – חולפים חודשים ארוכים מרגע תחילת הביקורת ועד לסיומה (ואז כמובן הופך נמרץ, ודורש תגובה דחופה תוך ימים בודדים).

ארכאי – לא מתקדם, עושה שימוש בכלים ישנים, לא "דיגיטלי".

מרובע – לא "עושה צחוקים", לא מסתחבק עם החבר'ה, "חנון", עובד לבד ואינו שחקן קבוצתי.

כל אלה ועוד, הם לעיתים חלק מתדמית העוסקים במקצוע הביקורת הפנימית.

אולם אם נשאל את עצמנו מהן התכונות והמיומנויות ההכרחיות לביצוע נאות של תפקיד המבקר הפנימי, נסכים ודאי על הרשימה הבאה (אינה ממוינת על פי סדר חשיבות):

  1. יכולת למידה עצמית – על המבקר הפנימי להיות בקיא בנושאים שהוא מבקר. עליו להתעדכן ללא הרף בחידושים ובשינויים כדי להישאר רלוונטי.
  2. פיתוח עצמי – על המבקר הפנימי לפעול להתקדמות אישית ומקצועית מתמדת.
  3. עבודה שיטתית – למבקר הפנימי נדרשת יכולת לעבוד בצורה שיטתית, מובנית, מוסדרת ומתועדת.
  4. העמקה, דיוק וירידה לפרטים – מהמבקר הפנימי נדרשת הקפדה על דיוק, העמקה, הבנת הסוגיות על בוריין, וסגירת קצוות.
  5. ראייה רחבה – רצוי שהמבקר הפנימי יפתח יכולת לראות את היער ולא רק את העצים.
  6. יצירתיות – מצופה מהמבקר הפנימי להעלות רעיונות חדשים, לחשוב מחוץ לקופסה, להיות פתוח לשינויים.
  7. יכולות אבחון – על המבקר הפנימי לעשות שימוש בהיגיון בריא, ולהסיק מסקנות תוך הישענות על ראיות ביקורת מבוססות.
  8. יכולת הקשבה – ראוי שהמבקר הפנימי יהיה קשוב לסובבים אותו – אנשים אוהבים לשתף כאשר מבינים שמקשיבים להם. מבקר שיודע להקשיב אף קולט לעיתים "מידע רך" שעשוי לשמש אותו בביקורת.
  9. חושים בריאים – חובה על המבקר הפנימי לפתח יכולת לזהות חשד לפעולות בלתי תקינות.
  10. אינטליגנציה רגשית גבוהה – נדרשת מהמבקר יכולת לרתום אנשים לפעילות, לקרוא שפת גוף, להבין את מצוקות הצד שכנגד.
  11. יכולת התמודדות – מצופה מהמבקר הפנימי להיות בעל יכולות ניהול מו"מ, התמודדות במצבי לחץ, יכולת עמידה מול גורמים בכירים בארגון ויכולת יישוב מחלוקות.
  12. חידושים דיגיטליים – מומלץ שהמבקר הפנימי יהיה פתוח לקדמה ולחידושים דיגיטליים, אחרת ימצא את עצמו הרחק מאחור.
  13. ייצוגיות ואתיקה – מבקר פנימי נדרש לקיים במלואם את נוהלי הארגון, להפגין רמה גבוהה של יושרה ואתיקה, לתת דוגמה אישית לעובדי הארגון.

לקינוח, ארגון מעריך ביקורת רק אם עומדים מולו אנשי ביקורת מצוינים, ולכן חובת ההוכחה היא עלינו. על מנת לשבור את תדמית המבקר הפנימי שהודגמה לעיל ולהעלות את קרנו של המקצוע, חובה עלינו לשאוף לפתח ולחזק את התכונות והמיומנויות שתוארו.

בתיאבון

השארת תגובה